Na semináři Vzdělávacího institutu trenérů ČBF se téma plánování sportovní přípravy a tréninkových jednotek včera probíralo velmi kriticky. Ve střední Evropě obecně se dle zkušeností trenérů projevuje nedostatek v přípravě na trénink. Zatímco na Balkáně, na západ, i na východ od nás mají trenéři alespoň krátké poznámky v kapse po celou dobu; písemná příprava je imperativem. Nezapomínejme proto, že úspěchem může být i posun v dílčích činnostech a malá, soustavná zlepšení. Nemusí jít vždy o skóre na tabuli. Snad vám následující zkušenosti mohou být inspirací k malým, ale vytrvalým zlepšením.
Nemít plán znamená plánovat neúspěch
V síti realizačních coachů US Basketbalu se k tomuto tématu vyjádřili jeho stěžejní postavy:
http://www.usab.com/news-events/news/2015/02/coaches-network-practice-planning.aspx
Opravdu není žádným hrdinstvím, když na místě vymyslíme byť sebelepší trénink. Začínající trenéři by si mohli myslet, že mohou jen nechat nastoupit tým a pustit se do toho, ale to našim hráčkám a hráčům neprospěje, neboť si vyžadují strukturu i jasný směr. Proto se také jejich sítě coachů dotázali:
Kolik času obvykle věnujete plánování a organizaci každodenních tréninků a plánů pro nadcházející týden?
Brian Robinson, hlavní coach, Bishop McGuinness High School (N.C.)
Plánování tréninků je pro úspěch vašich týmů naprosto nezbytným aspektem. Identifikace oblastí, v nichž váš tým potřebuje dosáhnout zlepšení a vyčlenění odpovídajícího množství času tak, aby neukrajoval z práce na vašich silných stránkách, by vždy měla být součástí vaší práce. Prolétnout jen tak tréninkem občas může fungovat, zvlášť pokud máte oproti svým soupeřům vynikající talent. Nicméně, neosvojení si návyku pečlivého plánování tréninků dřív nebo později povede k nesouladu v celkové přípravě vašeho týmu. Zároveň to povede k opakování stále stejných chyb, kterých se dopouštíte proti kvalitním soupeřům. Příprava má velký podíl na vašem týmovém, i tréninkovém úspěchu.
Don Showalter, hlavní coach, Iowa City High School (Iowa) a US reprezentace U17
Na každý trénink se potřebuji ujistit, že jsem nic neopomenul. Takže jen tak prolétnout tréninkem určitě nezajistí, že s vaším týmem dosáhnete nějakého zlepšení. Obvykle si plán tréninku na další den připravuji ihned po tréninku, dokud mám vše v hlavě ještě čerstvé. Žádnému cvičení nevěnuji více než 10 min a snažím se, aby byla co nejvíce intenzivní a soutěživá, což znamená, že počítám skóre, nebo hrajeme na čas. Také pro každé cvičení předem vyberu složení týmů. Nedovolím jim, aby si do cvičení vybírali své spoluhráče. Obvykle mi plánování tréninku zabere více než 1 hodinu.
Další věc, kterou rád dělám, je analýza plánů loňských tréninků. Potřebuji se tak ujistit, že má oblíbená cvičení jsou stále používána. Rád si také dělám poznámky přímo do svých tréninkových plánů, takže když zpětně vyhledávám stará cvičení, mám k nim i své poznámky z toho, jak probíhala. Vždy jsem tvrdil, že nikoli hráči, ale trenéři mají špatné postupy. Mít tréninkový plán zajistí, aby trenéři tyto špatné postupy neměli.
Mike Jones, hlavní coach, DeMatha Catholic High School (Md.)
Máme šablonu, kterou před každou sezónou používáme k zmapování toho, co chceme v sezóně každý měsíc trénovat a co chceme do svých tréninků přidat. Například chceme mít do 1. prosince secvičené naše klíčové obranné principy, jedno zda pro full-court press, na osobní obranu, zónu, na techniky proti zdvojování, překonávání pressů, apod. Jak detailní tato příprava bude, záleží na zkušenostech a na basketbalovém IQ našich hráčů. Každý týden plánujeme s předstihem, stejně jako trénink vždy den předtím.
Je velmi důležité mít plán. Vašim asistentům to pomůže přemýšlet o tom, kde mohou být nápomocní, mluvit a zdůrazňovat detaily, atd. Vašim hráčům to ukazuje, že se připravujete a budou to respektovat.
Nemusíte být na svém plánu závislý, ale mít od čeho se odrazit opravdu pomáhá.
John Olive, hlavní coach, Torrey Pines High School (Calif.)
Váš trénink z velké části určuje to, jak budete hrát. Každé cvičení by mělo být časově omezené; více cvičení neznamená lepší výsledky. Trénink musí být intenzivní a plynule přecházet z jednoho cvičení do druhého.
Na začátku sezóny máme 2 hodinové tréninky, zatímco s koncem sezóny je máme něco kolem 1 hodiny. Identifikujte oblasti, v nichž je váš tým slabý a pracujte na nich každý den. V průběhu sezóny můžete zjistit, že je potřeba pracovat na jiných problémech a jiné se mohou stát méně důležité. Hráči se učí tím, co slyší, vidí a cvičí, takže tyto tři aspekty ve svém plánování neopomíjejte. Střelba a trestné hody jsou často v tréninku upozaděny, když se snažíte všechna svá přání natěsnat do tréninkových plánů. Domnívám se, že je to chyba.
Dori Oldakerová, hlavní coach, Mt. Lebanon High School (Pa.)
Množství času a přípravy na tréninky se liší. Někdy je naše příprava na trénink jasně dána, někdy se připravujeme na konkrétní soupeře. Jakmile trénink skončí, začnu ihned přemýšlet nad zítřejším tréninkem, reflektuji, co se povedlo, co je potřeba zlepšit. Ráda naše tréninky osvěžuji novými cvičeními a snažím se, aby tréninky nebyly monotónní. Také se snažím zajistit, že naše hráčky jsou ve cvičeních soutěživé a že se neustále povzbuzujeme. Podle mého názoru, jako hlavní trenérky, není možné jen tak bez přípravy tréninkem prolétnout.
Naše tréninkové plány mají pro každé cvičení omezený časový limit. Cvičení jsou naplánována na minuty a snažíme se jejich rozmezí vůbec nepřekračovat. Také své tréninkové plány vždy ráno posílám asistentům, aby měli dostatek času se na trénink připravit.
Sue Phillipsová, hlavní coach, Archbishop Mitty High School (Calif.)
Pro mě osobně začíná den hodinou video analýzy (scoutování, sledování nadcházejících soupeřek). Po této analýze týmů a osobních potřeb následuje zhruba 30 min plánování tréninku. Plánování tréninku je důležité z mnoha důvodů: efektivní hospodaření s časem, plné využití prostorů a hráček pro vytěžení maxima z opakovaných cvičení. To má zajistit, že týmové a individuální potřeby jsou naplněny.
Při dlouhodobém plánování je dobré mít kalendář s jasně danými termíny a milníky, které vymezují časový rámec pro osvojení různých prvků z vašich systémů. V přípravě na play-off pak do vašich obraných cvičení implementujte nějaké „vychytávky“, tak abyste simulovali hru soupeřů. Až přijde na hru, dávkování těchto různých situací a možností do vašeho tréninku se v play-off vyplatí.
Určete, že všichni musí být na tréninku na čas a plně koncentrovaní. V případě, že váš tým nebude dobře provádět nějaké cvičení, jděte dál, ale zítra se k němu vraťte. Pokud váš tým ve cvičení prokazuje výborné zvládnutí, ukončete ho dřív a vyzdvihněte jejich hvězdný výkon.
Při plánování tréninku si cvičení pojmenujte a snažte se je párovat. Tím minimalizujete čas při přechodu mezi nimi. Je stejně důležité být při plánování kreativní a udržet tak pozornost a motivaci vašich hráčů. Začleňte do svých tréninků taková cvičení, která pracují s míčem z obou stran – z obrany i z útoku. Také si v průběhu tréninku dělejte poznámky, abyste vyzdvihly nedostatky a správně adresovali slabé stránky pro potřeby následné přípravy.
Ujistěte se, že své denní tréninkové plány archivujete a na konci sezóny si je založíte do svého archivu. Šťastné plánování!
Scott Fitch, hlavní coach, Fairport High School (N.Y.)
Vždy na svých tréninkových plánech pracuji. Příprava na zítřejší trénink začíná ihned poté, co jsme skončili ten dnešní. Vždy po tréninku si najdu chvilku k přehodnocení toho, co jsem si myslel – co se mi líbilo a naopak. Byly cíle a zaměření tréninku splněny (nebo na nich potřebujeme pracovat i v dalším tréninku)? Jsou zde nějací hráči, se kterými se potřebuji setkat individuálně? I když to možná zní otravně, trávit další čas přípravou po dlouhém tréninku, rozhodně vám to pomůže s přípravou na další den.
Mé tréninkové plány se mění v závislosti na tom, kolik dní zbývá do dalšího utkání a kdo je náš další soupeř. Tréninkový plán sice budu psát cca 30 min, ale neustále pak o něm přemýšlím a případně ho vylepšuji (třeba když v TV vidím nějaký univerzitní zápas a chci s něčím z toho experimentovat, nebo když slyším nějakou inspirativní myšlenku, apod.). Mé plány jsou velmi důkladné a na minutu dané. Viděl jsem trenéry, jak skrze svůj trénink jen nějak prolétnou – měli třeba dobrý trénink, ale vždy vynechali detaily, které budou následně diktovat výsledek jejich utkání.
Jednou jsem se bavil s dlouholetým zápasnickým trenérem, který získal řadu státních titulů v New Yorku, a zeptal jsem se ho, jak dokázal, že měl tak silné vztahy se svými dětmi? Řekl, že na tom pracoval. Osobně si každý týden jednotlivě s každým dítětem promluvil mimo trénink (před tím, než se vymluvíte, že to nemůžete zvládnout, berte na vědomí, že ten rok měl pod sebou 74 zápasníků). Se svým týmem se to snažím také praktikovat – důvodem proč vám to říkám je, že se mé tréninkové plány mohou na základě těchto pohovorů proměnit.
Sepsal a přeložil: Jan Hladík